Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 oktober 2007

Supermarktwijnen

Toegegeven, toen ik het in het foldertje van AH las, had ik de indruk dat Nederlands grootste grutter zichzelf de veren op de hoed aan het steken was. AH heeft naar eigen zeggen in de Wijnalmanak 2008 de meeste stervermeldingen en is dus de beste wijnsupermarkt van Nederland.

Maar het blijkt echt waar, zo lees ik in het persbericht van de Spectrum wijnalmanak 2008 "De beste wijnen onder vijf euro" van Harold Hamersma en Hubrecht Duijker dat gisteren bij de post zat. AH heeft die titel echt gekregen. En ook verder is er veel verheugends te melden, zo blijkt.

Zo tekenen de auteurs een duidelijke kwaliteitsstijging op. Van de geproefde 3000 wijnen waren er liefst een kleine 1000 goed voor een notering, tegen 850 vorig jaar. Dat betekent natuurlijk ook dat nog steeds tweederde onder de maat is, maar er is vooruitgang. Ook leuk is dat de diversiteit toeneemt en dat met name Portugal zich als sterke stijger in dit segment laat kennen. Ook de kwaliteit van de biologische wijnen is duidelijk beter en "kurk" is bijna niet aangetroffen. Tot slot--René van Heusden zal het niet leuk vinden--is het aantal roséwijnen dat goed was voor een notering in de almanak met 15% gestegen. De liefhebber van HEMA-wijnen zal trouwens tot zijn genoegen vaststellen dat de democratische winkelketen het beter doet dan de vaderlandse slijterijreuzen.

Eén van mijn eigen supermarktfavorieten mag trouwens niet in de gids: de Tilia chardonnay uit Mendoza, Argentinië. Een mooie complexe chardonnay die, om het in de woorden van collega Onno Kleyn te zeggen, vol zit met vrolijke zuurtjes. Ik haal hem bij AH voor € 5,99. Te duur voor de gids, maar echt géén geld voor dit smakelijke wijntje.

Ik ben benieuwd naar de gids zelf. Binnenkort bespreek ik 'm voor Godevaert en wie weet wijd ik er hier dan ook nog een woordje aan.

2 Comments:

  • At 14 oktober 2007 om 17:24, Anonymous Ed van Wijnerij said…

    Het blijft toch maar behelpen met die supermarktwijntjes, wat kwaliteit betreft, de gidsen van Hamerstma ,Duijker en Klei te spijt !

     
  • At 21 oktober 2007 om 01:04, Blogger Aldo said…

    Prima natuurlijk dit soort gidsjes maar er zit denk ik toch wel een tekortkoming. De heren wijnproevers Hamersma, Duijker en Klei kennen mijn smaak niet.

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home