Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 oktober 2007

Soupe au pistou

Ik geef toe: het is eigenlijk wat laat in het seizoen want deze vegetarische soep is behoorlijk zomers van karakter. Maar ten eerste maakt belofte schuld, ten tweede heb ik afgelopen zaterdag nog meiknolletjes bij mijn groentenhandelaar op de markt zien liggen (al vergat ik hem te vragen hoe hij ze noemt) en ten derde is het eigenlijk wel lekker, zo in de eerste echt koude dagen binnenshuis nog even doen of het zomer is.

Geen omhaal dus: het recept!

Soupe au pistou

Nodig voor een lekkere pan vol:

- 500 g gedroogde witte of bruine bonen
- 250 g sperziebonen
- 1 winterwortel
- 2 courgettes
- 2 meiknolletjes
- 2 tomaten
- 1 bouquet garni van peterselie, tijm en laurier
- 200 g vermicelli
- peper, zout

en

- 8 eetlepels kleingesneden basilicum
- 10 tenen knoflook
- 8-10 eetlepels olijfolie
- 50 g parmezaan

Maak een pistou door in een vijzel basilicum met knoflook te stampen en er beetje bij beetje olijfolie bij te doen tot u een vrij gladde massa hebt. Zet deze een nacht koel weg.

Laat de bonen 12 uur weken. Zet ze op met 2,5 liter koud water en het bouquet garni. Voeg, zodra het water kookt, wat zout toe en laat de bonen op laag vuur anderhalf uur koken. Haal de sperziebonen zo nodig af en halveer ze, snijd de courgette in dunne schijfjes. Maak de winterwortel en de knolletjes schoon en snijd ze in blokjes. Ontvel de tomaten en snijd ze in stukken. Voeg de stukjes wortel en knol na anderhalf uur bij de bonen en laat nog 20 minuten koken. Voeg nu de sperziebonen en de courgettes toe en laat nog 10 minuten koken. Doe tot slot de tomaten en de vermicelli bij de soep en laat nogmaals 10 minuten koken.

Draai het vuur uit, breng de soep op smaak met peper en eventueel nog wat zout. Rasp de kaas, schep de soep in borden, schep in elk een eetlepel pistou en strooi er een eetlepel kaas over. De eters beslissen zelf of ze de pistou door de soep willen roeren of er met elke lepel een beetje mee van opscheppen.

P.S. Vandaag merkte ik dat er in de afgelopen weken diverse commentaren op Eetschrijven zijn geplaatst en dat ik daar niet via de mail op ben geattendeerd, zoals eigenlijk zou moeten. Ik probeer dat weer in orde te maken zodat ik waar nuttig, nodig of prettig kan antwoorden.

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home