Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 oktober 2007

Pret met nootjes en caramel

Vaak is koken gewoon een kwestie van durven. Afgelopen zaterdag had ik behoorlijk veel bananen over. Zij waren behoorlijk overrijp geworden en deden mijn hele huis doordringend geuren. Bovendien bleken zij goed voor het nodige gezelschap: time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Hoog tijd met al deze geurigheid eens komaf te maken. Maar toen ik het deeg voor een bananenbrood klaar had, waren er nog twee van die geurige rakkers over. Toevallig had ik ook nog wat pecannoten. Ik bedacht dat die twee ingrediënten samen wel lekker zouden zijn in een ijsje, maar noten in ijs vind ik qua structuur weinig interessant: die worden nogal taai. Ik moest een manier vinden om ze bros en krokant te maken.

Ik had geen flauw idee of dat zou lukken, maar het leek me een aanzienlijk minder waagstuk dan de eerste oester aller tijden eten. Trouwens, ook van mislukkingen word je wijzer. Ik deed het volgende:

- een handvol pecannoten in de keukenmachine grof hakken
- 30 g witte basterdsuiker met een eetlepel water langzaam in een steelpannetje verhitten
- de nootjes erdoor roeren en blijven roeren tot het mengsel licht gaat kleuren
- het mengsel meteen overdoen in een schaaltje en geheel laten afkoelen
- de caramelmassa met nootjes in de keukenmachine doen en tot kleine stukjes laten vermalen

Dit lukte fantastisch en ik kreeg precies het lekkere krokante effect dat ik wilde. Overigens wel één waarschuwend woord als u dit thuis gaat proberen: de caramel gaat bij het verhitten erg lekker ruiken, maar weersta aan de verleiding om te proeven. De onnadenkende doet zoiets maar één keer in zijn leven, maar heeft er wel een week lang bittere spijt van! En nee, blazen helpt niet.

Het ijsje ging daarna als volgt:

- 2 overrijpe bananen
- 1 handvol krokante caramelpecans
- 500 g mascarpone
- 100 ml room
- 2 eetlepels honing
- 2 theelepels citroensap
- 1 eetlepel rum
- mespuntje zout
- ca. 30 g witte basterdsuiker (is afhankelijk van hoe overrijp de bananen precies zijn)

Pureer de bananen in de keukenmachine. Voeg de mascarpone toe, laat draaien en druppel het citroensap in de massa. Voeg nu al draaiend room toe tot de massa dikvloeibaar wordt. Voeg de honing, de suiker, de rum en het zout toe en draai nogmaals. Roer er tot slot de krokantjes door (niet met de keukenmachine want dan worden de nootjes gruis) en laat vriezen.

Een bijzonder machtig ijsje (één bolletje p.p. is ruim genoeg) maar buitengewoon smakelijk.

2 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home