Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 oktober 2007

Nog even niet

"Alcohol onder de 16 nog even niet", lees ik in een advertentie voor wijn. Wie zou zoiets nou bedenken? Dan heb ik het nog niet over de afwezigheid van leestekens, die dezer tijden tot in alle lagen van de bevolking doorgedrongen is (die hoofdletter was vast een ongelukje), maar vooral over de betekenis.

Wat moet ik me voorstellen bij een mededeling "Alcohol onder de 16 nog even niet"? Dat je je weliswaar op dit moment nog niet aan alcohol te buiten mag gaan als je nog geen zestien bent, maar dat die beperking heel binnenkort verleden tijd zal zijn en dat dan iedereen van 1 tot 101 het gezellig op een zuipen kan gaan zetten? Nou nee, dat bedoelen ze er natuurlijk niet mee, al stáát het er wel.

Wat ze er wel mee bedoelen, stemt me eigenlijk al evenmin vrolijk. De suggestie die van het geheel uitgaat, maakt aocohol tot zoiets als brommerrijden: iets waar je naar uitkijkt en waar je liefst al op de dag van je zestiende verjaardag mee begint.

Begrijp me goed: ik heb niets tegen alcohol en mag zelf graag genieten van een goed glas wijn, whisky of iets anders. Maar drankmisbruik onder jongeren is momenteel een te groot probleem om het met zo'n laconiek zinnetje af te doen.

Nog even niet. Nog héél even niet. Maar daarna dus geheid wél.

Kan daar niet nog even iets anders voor bedacht worden?

1 Comments:

  • At 16 oktober 2007 om 13:46, Anonymous lindy said…

    Ach ja, toen een vriendinnetje van een van de meiden 16 werd, stuurde ze in antwoord op haar felicitatie-sms-je (ook al zoiets vreemds) het volgende:

    "yeaaah!!!! Ik mag nu legaal ZUIPEN!!!".

    Dus dat is het effect van dergelijke campagnes.

    Reclames met verschrompelende hersenen door alcoholgebruik hebben meer effect, weet ik uit ervaring. Vooral als zo'n campagne gelanceerd wordt in de week nadat één van de kids zich -onder de 16- in 't geniep te buiten was gegaan aan veel te veel glaasjes van het een of ander en een paar dagen na de kater een toets moest maken op school waar een laag cijfer op volgde. Het verband was snel gelegd. Ik heb niets ontkend :)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home