Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 oktober 2007

Koken met caffeïne

Edith veroorzaakte deze week in haar digitale keuken wat milde opschudding door een flink staartje cola bij haar kip te mikken. Jurgen--naar eigen zeggen mogelijk wat conservatief--vroeg zich af of dat nu echt lekker was.

Ik geef toe: ik heb het niet geprobeerd. Maar ik kan me er eigenlijk best iets bij voorstellen, te meer omdat ik ook iets caffeïnehoudends gebruik in één van mijn eigen recepten. Net als Edith overigens heb ik het idee daarvoor opgedaan aan de andere kant van een oceaan, zij het niet dezelfde als zij. Ik leerde het trucje eind jaren '90 van een Californische chefkok en doe nu dus stelselmatig koffie bij mijn boeuf bourguignon. Waarschijnlijk ben ik ook wat conservatief, want al die e-nummertjes in cola heb ik inderdaad niet nodig. Het gaat me trouwens ook niet om de caffeïne, maar vooral om de specifieke zuren en bitters. Omdat koffie behalve een hele trits chemicaliën ook de suiker ontbeert, doe ik die erbij in de vorm van een schepje bruine basterdsuiker. Boeuf bourguignon krijgt met wat koffie een geweldige extra dimensie.

Boeuf Bourguignon

Nodig voor 6 personen (of voor minder, als u graag wat overhoudt):

- 1,250 g sucadelappen
- 100 g boter
- 4 eetlepels bloem
- 1 eetlepel bruine suiker
- 1/2 liter goede rode wijn
- 1/8 liter sterke zwarte koffie (eventueel caffeïnevrij)
- 2 uien
- 5 sjalotten
- 2 tenen knoflook
- 500 g champignons
- bouquet garni van peterselie, tijm en laurier
- 1 eetlepel olijfolie
- zout, peper, marjolein, oregano

Verwarm de oven voor op 175 graden. Snijd het vlees in vrij grove stukken. Snipper de ui grof. Pel de sjalotten en snijd ze in dikke schijfjes; pel ook de knoflook en snijd die in fijne schijfjes. Was de champignons, verwijder het harde gedeelte van het voetje en snijd ze in schijfjes. Bak de champigonons op hoog vuur in de olijfolie tot al het vocht is verdampt en doe ze over in een schaal. Braad het vlees met driekwart van de boter al omscheppend aan in een grote braadpan tot het rondom bruin is. Draai het vuur halfhoog en voeg de uien toe; laat ze meebraden tot ze zacht zijn maar laat ze niet kleuren. Roer de bloem door het mengsel en laat deze een minuutje meegaren. Roer er daarna scheutje voor scheutje een kwart liter kokend water door. Voeg nu al roerend de wijn toe en daarna de koffie, wat zout, flink wat peper, een snuif marjolein en oregano en het kruidenbuiltje toe. Het vlees moet bijna onder staan; is dat niet zo, voeg dan nog wat water toe. Doe het deksel op de pan en zet hem in zijn geheel twee à drie uur lang in de oven. Controleer af en toe het vloeistofniveau en voeg een kwart liter water toe als het vlees dreigt droog te vallen.

Laat de sjalotten en de knoflook in de rest van de boter op zo laag mogelijk vuur een minuutje of tien fruiten tot ze zacht zijn. Roer hier de bruine suiker en nog een scheutje wijn door. Roer dit mengsel en de champignons een half uur vóór de stooftijd bij het vlees. Verwijder hett bouquet garni en dien de boeuf bourguignon meteen op met gestoomde aardappeltjes.

2 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home