Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 oktober 2007

Is kool nog cool?

Al sinds vorig najaar greep ik bij mijn lokale AH mis als ik groene kool wilde hebben. Nog maar enkele weken geleden sprak ik er de bedrijfsleider op aan. "Uit het assortiment", zei hij mij. "Niet genoeg vraag naar".

Collega Onno Kleyn, met wie ik toevallig deze week wat heen en weer mailde rond het thema kool, hoorde ervan op. "Zijn ze nu helemaal van de ratten besnuffeld?", brieste hij digitaal. Dat vond ik trouwens ook en ik was vast van plan vandaag een stukje te plaatsen met de titel "Niet kool genoeg".

Maar kijk: zojuist was ik in mijn plaatselijke AH en daar lagen ze voor het eerst in tijden weer. Groene savooiekolen! Ik kocht er natuurlijk meteen één: AH mag wat mij betreft merken dat er naar groene kool wel degelijk vraag is. Bovendien weet ik er wel iets lekkers mee. Een soepje! Want soep, dat is ontzettend lekker en vooral in deze tijd van het jaar wil een kop zelfgemaakte soep er best in. Dat is nog wel iets anders dan zo'n waterig vieruurtje met een paar grammetjes droge stof, waaronder een flinke schep suiker.

Soep van groene kool

Nodig voor 4 personen:

- 1 groene kool
- 200 g gerookt ontbijtspek
- 2 uien
- stokbrood
- 80 g Emmentaler kaas
- 2 blokjes tuinkruidenbouillon
- olijfolie
- komijn, zout, peper

Verwarm de oven voor op de grilstand. Snijd de kool in vrij grove snippers, het spek in reepjes en de ui in vieren en daarna in kwart ringetjes. Laat in een grote braadpan een eetlepel olie heet worden en bak daarin het spek even aan tot het een kleurtje krijgt. Voeg de uien toe en roerbak die een minuut of drie mee tot ze glazig zien. Doe dan de kool erbij, voeg een flinke snuif komijn toe en laat het geheel nog een minuut of vijf zweten onder regelmatig omscheppen. Voeg nu 1 liter kokend water toe en de bouillonblokjes en laat het geheel nog een kwartiertje op laag vuur koken. Rasp intussen de kaas en snijd 12 schijfjes stokbrood.

Doe de soep over in kommen met daarop per kom drie schijfjes stokbrood. Verdeel hierover de kaas en zet de soep nog een paar minuutjes onder de gril tot de kaas gesmolten is. Drink er een chardonnay bij.

2 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home