Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 oktober 2007

Hemox?

Soms loop je als nietsvermoedend eetschrijver vlak vóór de actualiteit uit. Zo had ik nog maar net mijn verhaal over rookworsten geplaatst of een rancuneuze, met ontslag bedreigde medewerker van de worstmaker uit Oss klapte uit de school: de geroemde HEMA-worsten komen ook van Unox. Mijn commentaarpagina en mailbox lopen prompt vol.

Wat nu? Ben ik een slachtoffer van een placebo-effect? Heeft men mij een glas Ulgarijnsche Fousel ingeschonken uit een bourgognefles en heb ik genietend ooh en aah geroepen? Heb ik bewezen dat een eetschrijver net zo gevoelig is voor etikettenfop als een gewone sterveling en hetzelfde product met een ander etiket ineens wél verrukkelijk vindt? Sta ik onsterfelijk voor aap?

Eerlijk gezegd denk ik van niet--althans niet in dit geval, want voor aap sta ik regelmatig en dat moet ook: het tegendeel zou erop wijzen dat ik mijn nek niet durf uit te steken en dat durf ik best. Ik heb echter nooit beweerd dat men bij Unox geen smakelijke worst kan maken, alleen maar dat de worsten die verpakt onder het eigen merk in de winkel liggen mij niet bepaald warm krijgen. En ik volhard: er is een spectaculair smaakverschil tussen een rookworst van de HEMA en één uit de Unox-verpakking. De conclusie ligt voor de hand: we hebben hier te maken met twee verschillende recepturen uit één keuken. Dat gebeurt overigens vaak genoeg.

Overigens nog even voor de duidelijkheid: in industriële worst heb je van jammerlijk tot redelijk, en de HEMA-worst is hooguit éénoog in het land der blinden. De écht lekkere rookworst komt ook wat mij betreft onbetwistbaar van de betere scharrelslager.

3 Comments:

  • At 26 oktober 2007 om 13:24, Anonymous Chris said…

    Uit de krant:
    Een andere medewerker: ‘De Hema is onze grootste klant. Het gaat om miljoenen worsten. Eigenlijk is de Hemaworst dezelfde als de ambachtelijke van Unox. Hetzelfde proces, dezelfde massa, dezelfde receptuur. Alleen is die van Unox nog extra gepasteuriseerd, waardoor de smaak net wat anders is.’
    Dat zou dus de reden van je smaakverschil zijn...

     
  • At 26 oktober 2007 om 14:50, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Chris, ongetwijfeld weten de medewerkers van Unox waar ze over praten. Maar nu wordt me veel duidelijk, omdat nu een element ter sprake komt dat nieuw is in dit verhaal: het gaat om een variant van de ambachtelijke rookworst van Unox. Dat is dus niet de gewone verpakte Unox rookworst, die--ik zeg het nog eens--qua smaak echt niet te vergelijken is met de worst van HEMA.

     
  • At 3 februari 2008 om 18:36, Anonymous Léon said…

    Gerrit Jan, ik wist al jaren dat de Hema en de (gekoelde) Ambachtelijke Unox een en dezelfde waren: ze smaakten echt hetzelfde. Maar je hebt gelijk dat dat wat anders is dan de houdbare (gelderse) Unox worsten die buiten de koeling liggen: die smaken minder.

    Nu echter het volgende: Unox heeft - zoals je in je andere bericht schreef - de samenstelling van de worsten veranderd en volgens mij smaakt de Ambachtelijke Unox-worst nu lang zo lekker niet meer als de vroegere 'Hemox'-worst. Dus misschien gezonder/eerlijker, maar ook duurder en minder lekker...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home