Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

01 oktober 2007

Gepeperd zoet

Je zou denken dat ik op zeker moment wijzer zou worden. Maar ik word niet wijzer. Het gebeurt me nog steeds meerdere malen per jaar. Ik heb er al eens over gezucht en geweeklaagd op deze webstek, en het is des te beschamender omdat ik mijn brood verdien met het documenteren van lekker (of niet lekker) eten.

Wat ik bedoel is de situatie waarin ik uit de losse hand iets klaarmaak en dan denk "dat onthoud ik wel". En vervolgens onthoud ik het natuurlijk niet. Dan maak ik het een paar maanden later nog eens, aan één stuk door weifelend en twijfelend. Als ik het daarna proef, denk ik steevast dat er toch iets ontbreekt ten opzichte van het origineel en dat het lang zo lekker niet is. Iedereen die wel eens de perfecte brief heeft geschreven en daarna door elektronisch of menselijk falen vanaf een leeg scherm opnieuw heeft moeten beginnen, weet vast precies wat ik bedoel.

Zo maakte ik een jaar of zes geleden eens een mangomousse met een coulis van rode peper. Zó maar, uit de losse pols. Grenadinesiroop zat er in die coulis, voor het zoet en de kleur. En geplette en ingekookte rode peper. En nog een paar dingen, geloof ik. Hoe ik de mousse precies heb gedaan, weet ik óók al niet meer. Het was verschrikkelijk lekker. Zo lekker is het daarna ook nooit meer gelukt. Ik heb het al een paar jaar niet meer geprobeerd. Misschien moet ik nog maar eens een poging wagen.

Ja, wat een stuk chocolade al niet teweeg kan brengen. Het stuk chocolade in kwestie ontmoette ik in Caper's Organic Food Market in Vancouver. Het was helemaal uit Duitsland daarheen gereisd om door een duo Nederlanders te worden gekocht en opgegeten. Het was hemels. Eén van de meest verrassende en geslaagde chocoladevarianten die ik heb geproefd. En dat komt dan uit Duitsland, een land waar wij nog steeds uit traditie op afgeven als het gaat om al wat eetbaar is.

Enfin, lekker dus, gepeperd zoet. En als u deze chocolade (voor de duidelijkheid: hij komt dus uit Ecuador en bevat Chili) ergens ziet: kopen en proeven. Erewoord van Eetschrijver!

4 Comments:

  • At 1 oktober 2007 om 17:59, Anonymous Silvia said…

    Hallo Gerrit Jan, kijk eens op
    http://www.lindt.de/
    Ik woon vlak bij de duitse grens en kwam vorige week tijdens een bezoekje aan Rewe een schap van 3 meter breed tegen met allemaal nieuwe smaken van Lindt (en heel veel met meer dan 70% cacao.)Ik was nog niet direct enthousiast bij het idee van peperige chocolade, maar misschien moet ik er toch maar eens mee overstag.

     
  • At 1 oktober 2007 om 21:06, Anonymous meneer Wateetons said…

    Silvia, niet doen. De peper-chocolade van Lindt is een melk-variant. En hoewel het pepertje prettig is is de chocolade zelf bepaald slapjes.

     
  • At 3 oktober 2007 om 10:04, Blogger Lien said…

    Ik heb deze chocolade (en andere smaken van dezelfde soort) gezien bij mijn "natuurwinkel". Dus even op zoek bij je natuurwinkel in de buurt.

     
  • At 5 oktober 2007 om 22:51, Anonymous ellen said…

    Ik kocht vandaag, in Duitsland, 70% cacao chocolade met granaatappel en peper van Lindt, niet slapjes die 70% en lekkere vulling. Een echte verrassing. Tussen de zeker 15 meter schappen chocolade, kon ik door jou geroemde soort helaas niet vinden maar die van Lindt was al een heel lekker alternatief!
    Ook in blauwe bessen-lavendel, of mango-peper!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home