Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 oktober 2007

De oesters van Sai Ching

Het was alweer veel te lang geleden dat ik nog eens was gaan eten in Lan Tin, het voortreffelijke Chinese restaurant van Sai Ching in Huizen. Eén ding is zeker: hier kom je niet in de eerste plaats voor de babi pangang. Ik kom er vooral om me te laten verrassen.

Vandaag deed Sai Ching--erg goed in schaaldieren--dat onder meer met oesters. Hij legde geopende oesters op de hete grill en voegde zoute sojasaus, knoflook, fijngesneden rode pepertjes, zwarte bonen en lente-uitjes toe. Proef en een fantastische symfonie van smaken verhindert je geruime tijd aan iets anders te denken, laat staan aan de beslommeringen van alledag.

Sai Ching vertelde me dat Chinezen oesters eigenlijk vrijwel nooit zo klaarmaken. Ze stomen ze liever en eigenlijk waren deze gegrilde exemplaren dus een soort Chinees-westerse fusion. Een andere manier om oesters klaar te maken is ze te frituren. "Eigenlijk heel lekkere lekkerbekjes", lacht Sai Ching die op zulke momenten bewijst voortreffelijk geïntegreerd te zijn, "Maar daar krijg je Nederlanders niet warm voor". Hij vond het geweldig dat ik oesters op die manier klaargemaakt in Canada had gegeten en wil nu dat ik snel weer langskom zodat hij ze op zijn manier voor mij kan maken.

Zo'n restaurateur zou iedereen in de buurt moeten hebben, vind ik. Zoals elke keer na een maaltijd in Lan Tin kwam ik buiten met véél meer energie dan ik binnen was gestapt. Of dat nu door de yin en yang komt, ik weet het niet. Eigenlijk denk ik dat het komt door een restaurateur wiens aandacht voor en begrip van wat zijn klanten prettig vinden zeer ver boven het landelijk gemiddelde ligt.

2 Comments:

  • At 8 oktober 2007 om 23:25, Anonymous lindy said…

    Zodra ik in mijn drukke leventje die paar minuutjes kan vinden zal ik zéker eens eieren gaan pasteuriseren "not".. Maar de vele zoekers naar het ultieme pasteuriseergenot heb je ongetwijfeld een groot plezier gedaan. Leuk onderwerp voor een e-mail aanbieding, een eierpasteuriseerpannetje. Cook it hard enough to swallow!, get it now! Voor de meelezers: een grapje gebaseerd op een post elders.

    Ik ben nog op zoek naar een huiskok voor 7 dagen per week. Ik heb een goede thuis hoor, maar hij verdient rust na een dag hard werken. Heb je daar wel eens hits op?

    Eieren,

    Lindy

     
  • At 8 oktober 2007 om 23:26, Anonymous Lindy said…

    hmm... weird.. ik reageer op eieren, en ik word onder Oesters opgeslagen. Ik zal maar niet opschrijven wat ik daar nu weer voor gedachten bij heb.
    Eet smakelijk :)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home