Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 augustus 2007

Verkeerd been

Goed, het is maar in marginale zin eetschrijven. Toch wilde ik even een woordje wijden aan een kop die ik vanmorgen via mijn RSS binnen kreeg. "Eet geen mosselen in warme landen", stond er. Genoeg om mij als notoir mosselliefhebber nieuwsgierig te maken naar het hele bericht.

Nou, dat was verhelderend. Na lezing kon ik mijn hele informatie herzien. Om te beginnen is er niets aan de hand met die mosselen, op voorwaarde dat ze--zoals bij mosselen gewoonlijk het geval is--gekookt zijn. Oesters zijn bijvoorbeeld véél linker. Het blijkt namelijk uitsluitend te gaan om rauwe schelpdieren.

Maar niet in warme landen. O nee, de mussen mogen uit de dakgoot vallen, dat maakt het eten van rauwe schelpdieren niet gevaarlijker. Het gaat namelijk niet om waar u de dieren eet, maar om waar ze aan land gekomen zijn. Er is pas een probleem als dát is gebeurd in die warme landen.

Maar let op: niet in álle warme landen. Even door het berichtje fietsen en u ziet dat snikhete oorden als Florida, de Antillen, Indonesië en Madagascar buiten de gevarenzone liggen. Het gaat namelijk om landen rond de Middellandse Zee. Of, nog juister, om schelpdieren die afkomstig zijn uit de Middellandse Zee. Die kunnen namelijk besmet zijn met hepatitis A, een heel naar kwaaltje.

Ik zal wel een simpele ziel zijn, maar op de één of andere manier denk ik dat u als lezer meer geholpen zou zijn geweest met de kop "Rauwe schelpdieren uit Middellandse Zee mogelijk besmet met hepatitis A".

Gelukkig kunnen de mensen van die site meteen riposteren dat ik ook niet duidelijk ben. Boven dit stukje staat "Verkeerd been". En ik bedoel natuurlijk gewoon "Verkeerde kop".

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home