Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 augustus 2007

Vaderlandse voedingswaarde

Deze foto is van het blog van Max Dohle, waar ik bijna elke dag wel eens ga kijken. Ik vermoed dat er in hoekjes van allerlei Nederlandse kelders en zolders nog wel zulke dozen te vinden zullen zijn. Ze zijn wel ver over de datum, want de gevreesde bom viel nooit.

Hier een foto waarop het opschrift leesbaar is. Vermakelijk vind ik vooral de vermelding "hoge calorische waarde" in combinatie met de inhoudsopgave. Naast 76,3% zuivere tarwebloem zit er liefst 7,6% suiker, 6,1% invertsuiker en 8% plantaardig vet in. Van zo'n mengsel zeiden we in de jaren '50 dat het bol stond van de calorieën. Tegenwoordig legt deze vaderlandse calorieënbom het glansrijk af tegen de eerste de beste Ligakoek. Mocht u het niet weten: dat is een verantwoord tussendoortje voor kleine kinderen.

4 Comments:

  • At 15 augustus 2007 om 18:07, Anonymous larein said…

    Ik zou bijna gaan voor die energie-bom van weleer !!!Als ik zie wat ze allemaal in zo'n Liga weten te proppen...Bah, bah ! Kun je je ook nog afvragen hoe ze in hemelsnaam die hoeveelheid troep in één zo'n koek weten te persen...

     
  • At 15 augustus 2007 om 20:26, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Absoluut, Larein: dan toch liever eerlijk. Maar ik vind het nog veel schokkender dat we onze kinderen tegenwoordig tussendoortjes meegeven die het moeten afleggen tegen een noodrantsoen van 50 jaar geleden. Kennelijk konden een volwassene vroeger leven van de calorieën waar nu door een peuter "verantwoord" tussen de maaltijden mee gesnackt wordt. En dan vinden we het gek dat onze kinderen moddervet worden!

     
  • At 15 augustus 2007 om 23:21, Blogger Arden said…

    Ga ik me nu toch afvragen: wat zat er eigenlijk in de jaren 50/60 in de Liga? Menigeen geboren in die tijd is groot geworden met Liga met geprakte banaan met sinaasappel. Wat later weer niet meer mocht omdat banaan en sinaasappel geen goede vitaminecombinatie is (of zuig ik dat nou uit mijn duim?).

     
  • At 16 augustus 2007 om 18:16, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Arden, ik heb geen idee. Een paar dingen komen bij me op. Ten eerste dat mensen van die generatie vaak ook al naar zwaarlijvigheid neigen. Ten tweede dat die Liga's toen toch meer een maaltijd waren en niet zozeer een tussendoortje. Waren ze ook anders van samenstelling? Ik zal eens proberen of ik daar achter kan komen.

    Overigens: banaan en sinaasappel geen goede vitaminencombinatie? Ik kan persoonlijk geen reden bedenken waarom dat zo zou zijn.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home