Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

02 augustus 2007

Pas op! Varkens!

Leuk hè, dat spotje van AH over de kleineprijsjessafari. De koddige supermarktmanager met kijker om de nek aan het speuren naar spotgoedkope tomatenpuree, afbakbroodjes en cola. Dan draait er een buitenmodel golfkar vol fotograferende mensen het beeld in. Eén van zijn medewerkers pakt het groter aan. "Pas op! Varkens!", roept hij ineens. Om erop te laten volgen: "... saté. 49 cent".

Ach, wat heet leuk... ik keek er altijd al met een scheef oog naar. Varkenssaté voor 49 cent? Dat kán toch niet? Hoe kun je nu voor dat geld een varken een beetje behoorlijke behandeling geven vóór het geslacht wordt om als saté in de schappen te worden gelegd?

Gisterenavond zag ik dit item op Eén Vandaag. Het werd voorafgegaan door de vermelding dat er schokkende beelden aankwamen en dan weet je het wel. Het was inderdaad behoorlijk heftig wat er met de dieren gebeurde. Iedereen die het gezien heeft, zal wel verontwaardigd geweest zijn.

Maar waarom eigenlijk? Ik wed dat de meeste kijkers hun vlees vandaag weer gaan kopen bij de kiloknaller. Een paar centen voor een hamlap of kotelet, en als het nog goedkoper kan, gaan we met graagte op kleineprijsjessafari. En al die kiloknallerkopers staan er vermoedelijk geen moment bij stil dat elke cent die zij besparen op hun varkenslapjes dubbel moet worden bespaard op het welzijn van die dieren toen ze nog knorden.

Ik koop mijn vlees als het even kan bij de scharrelslager. Dat is een stuk duurder en dat vind ik prima en een hele geruststelling. Al te goedkoop vlees wantrouw ik als de pest. Niet alleen omdat voor dat geld uiteraard geen aanvaardbaar dierenwelzijn te regelen is. Vooral ook omdat varkenssaté van 49 cent natuurlijk gewoon niet te vreten is.

(foto eenvandaag.nl)

UPDATE: Ik zie net dat ook foodlog.nl vanmorgen al over dit onderwerp heeft gepubliceerd. In het artikel van Dick Veerman komen nog een aantal andere aspecten aan bod. Aanrader!

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home