Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 augustus 2007

Omgekeerde wereld

Als liefhebber van het betere voedsel kijk je toch even vreemd op wanneer je in Retailnieuws leest dat Belgische supermarkten steeds meer omzetverlies lijden doordat Belgen in de grensstreek hun inkopen in Nederlandse supermarkten komen doen. De reden: een aantal categorieën levensmiddelen, zoals brood, kaas en frisdranken is hier aanzienlijk goedkoper.

Ik moet toegen dat ik het enigszins in Keulen hoor donderen. Ik weet niet hoe het met u is, maar als zich hier in de buurt een Delhaize met Belgisch assortiment zou vestigen, dan zou je mij daar vaak zien en zou ik daar met graagte een aantal procenten méér betalen voor kwaliteitsproducten.

Maar niet dus. Zelfs de Belg, die door mij en collega's zo vaak tot voorbeeld wordt gesteld als de bourgondiër die niet beknibbelt op de kwaliteit van zijn voedsel, doet aan grensinkooptoerisme om een paar centen te besparen--op zo grote schaal dat de sector in eigen land er last van heeft.

Zou het echt een internationale trend worden, dat er steeds meer voedselbudget wordt opgeofferd aan andere aankopen? Zo ja, dan word ik daar niet blij van. Wat denkt u?

1 Comments:

  • At 8 augustus 2007 om 22:22, Anonymous cucinone said…

    Het zijn misschien wel de Nederlanders die in de grensstreek wonen die in Nederland blijven aankopen, omdat ze Delhaize te duur vinden en/of de kwaliteit niet appreciëren ;-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home