Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 augustus 2007

Andy McDonald pleegt plagiaat

LLINK mag zich dan afficheren als "de kleinste omroep met de grootste idealen", eerlijkheid maakt kennelijk geen deel uit van die laatste. Door een lezer van Eetschrijven werd ik gewezen op deze pagina, waar tot mijn stomme verbazing grote delen uit mijn eigen verhandeling over het koken van pasta zonder toestemming en zelfs zonder bronvermelding letterlijk zijn overgenomen. Dat dat niet mag, maak ik (ten overvloede, want dit soort zaken is wettelijk geregeld) al sinds dag één van dit blog onderstaand duidelijk.

Jatwerk sta ik niet toe, al helemaal niet als dat voor commercieel gebruik is en gebeurt door professionals die beter zouden moeten weten. LLINK heeft dan ook van mij per aangetekende brief een schikkingsvoorstel ontvangen.

Laatste nieuws: we zijn nog niet klaar. Ook in Andy's kookboek (scroll op de pagina van bol.com naar beneden om de betreffende passage te lezen) blijkt, weliswaar iets minder letterlijk, hetzelfde plagiaat gepleegd! Maandag maar eens bellen met mijn advocaat...

12 Comments:

  • At 25 augustus 2007 om 15:40, Anonymous Anoniem said…

    Andy gebruikt in deze nieuwe afleveringen van McDonald's Kitchen veel bijzondere, soms onbekende [...] producten.

    Llink erkent het gebruik door Andy van andermans producten - dat maakt procederen over plagiaat een stuk eenvoudiger.

    M.

     
  • At 25 augustus 2007 om 16:52, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Procederen zou ervan kunnen komen, M, en ik zal het zeker niet nalaten als we niet tot overeenstemming komen. Toch eerst maar eens kijken of LLiNK voor rede vatbaar is. ;-)

     
  • At 25 augustus 2007 om 17:05, Anonymous Anoniem said…

    Op de website van het Instituut voor Informatierecht staat overigens een verhelderend artikel 'Recept, Gerecht en Auteursrecht' over culinair plagiaat.

    M.

     
  • At 25 augustus 2007 om 21:26, Anonymous Aldo said…

    Op de pagina van Llink staat zelfs 'Andy's' fabels en feiten, zou er zeker ook even een printscreen van maken. Lijkt me overduidelijk verder, ze hebben Andy voor Gerrit Jan aangezien..

     
  • At 25 augustus 2007 om 22:23, Blogger Jan said…

    Ik denk dat het plagiaat vooral bij de makers van het boek en niet bij LLINK vandaan komt. Zie hier nog een voorbeeld.

     
  • At 26 augustus 2007 om 01:49, Anonymous meneer Wateetons said…

    spannend...

     
  • At 26 augustus 2007 om 02:50, Anonymous Anoniem said…

    Meer 'Leuke lenteweetjes' lijken van het wereldwijde web te zijn geplukt. Zie voor 'Komkommertijd' bijvoorbeeld hier en voor 'Pasta pukken op 1 april' hier.

    M.

     
  • At 26 augustus 2007 om 09:56, Anonymous Chris said…

    Tjongejonge, zo kan ik ook wel een boek schrijven...
    Ben benieuwd hoe het met de rest van het boek staat, zoals de recepten.
    Zeker stappen ondernemen, Gerrit Jan!

     
  • At 27 augustus 2007 om 12:21, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    M., dank voor de link. Ik ken zowel Bernd Hugenholtz als Dirk Visser persoonlijk en ben vanuit een vorig leven zelf ook redelijk deskundig in een aantal aspecten van het auteursrecht. Dat is pech voor LLiNK, uitgeverij Kosmos en uiteindelijk vooral McDonald. Overigens denk ik dat die twee andere voorbeelden die je aanhaalt niet als schending van auteursrecht kunnen worden aangemerkt. Wel worden in één geval de voorwaarden van de GNU-licentie geschonden. Ook niet netjes...

    Aldo: kijk nog even naar mijn foto. Ik lijk totaal niet op Andy. Hij is jonger, maar ik ben knapper! ;-)

    Jan: op de pagina waar je naartoe linkt, kan ik niet zo gauw plagiaat ontdekken. In elk geval is degene die het materiaal publiceert in laatste instantie verantwoordelijk. Dat neemt niet weg dat ik ook McDonald zelf heb aangeschreven.

    Chris, er worden op dit moment stappen gezet. Aan plagiaat heb ik, zoals vast wel bekend is, een broertje dood en ik onderneem altijd actie, zelfs al kost me dat geld.

     
  • At 27 augustus 2007 om 14:12, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    P.S. Aldo, natuurlijk heb ik een printscreen. Daarnaast heb ik e.e.a. laten vaststellen door betrouwbare partijen.

     
  • At 28 augustus 2007 om 15:06, Anonymous Lindy said…

    Nou ja, inmiddels heb je op die pagina dus wél een bronvermelding. Heb je je printjes goed gedateerd? :)

    Good luck! Hou ook niet van naschrijfpraktijken, kom regelmatig foto's van steigerhouten meubeltjes tegen die we zelf hebben gemaakt op de sites van een ander, of complete teksten. Laatst zelfs een site met allemaal foto's die in mijn eigenste huiskamer waren gemaakt. Ahum. Meestal is even flink brommen door de telefoon of een flame-mail genoeg.

    Enne, een héél fijne vakantie voor jou en G! De mijne zit er al weer op, maar ja, kids he, en dan moet je kramperen in het hoogseizoen, haha.

    Groetjes,
    Lindy

     
  • At 28 augustus 2007 om 16:38, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Lindy, inmiddels is er al de nodige inkt gevloeid en staat e.e.a. al op papier. We zijn er echter nog lang niet over uitgesteggeld. Zo houdt de productiemaatschappij van LLiNK vol dat dit gebruik "niet-commercieel" is omdat LLiNK een stichting is. Onzin natuurlijk.

    Het is natuurlijk niet de eerste keer dat iets dergelijks gebeurt. Vaak heb je te maken met pure onwetendheid en houd ik het al naar gelang het geval zelf bij een vriendelijk of boos mailtje. Maar dit geval was natuurlijk wel erg flagrant. Straks gaat iedereen nog zeggen dat ik mijn materiaal uit McD's kookboek heb overgeschreven!

    Nou... verder met spullen pakken! Ik zal je wensen overbrengen!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home