Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 augustus 2007

Juffrouw, mag ik een gevlekte p...

Ik stuitte gisteren bij toeval op een artikel dat me weer deed denken aan dit Schotse hotelletje, waar G. en ik dit voorjaar logeerden en ook de maaltijd gebruikten. Toen we het hoofdgerecht naar binnen hadden (de haggis was er op oorlogssterkte en dat gold ook voor de bloedworst bij het ontbijt), werd ons gevraagd of wij nog een dessert bliefden. De serveerster bloosde diep toen ik haar--vermoedelijk met enige vrolijkheid in mijn stem--vroeg of zij mij wilde vertellen wat het eerste item op het leitje dan wel wezen mocht. 't Was natuurlijk ook een hiaat in mijn kennis.

Kennelijk waren zij en ik niet de enigen. Een aantal ziekenhuizen in Gloucestershire blijkt een paar jaar geleden dit item op het menu een andere naam gegeven te hebben: het dessert--dat overigens op eeuwen traditie blijkt te kunnen bogen--moest voortaan door het leven als "Spotted Richard". Kennelijk heeft de directie inmiddels ingezien dat dit toch wel wat erg ver doorgeschoten was. Lees het verhaal.

Hoe dan ook, je kunt overal in Groot-Brittannië dezer dagen weer zeggen "I'd like a Spotted Dick, please".

Spotted Dick, ook in blick.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home