Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

27 augustus 2007

Chicado salad

Ik ben vandaag erg druk. Logisch, want behalve dat ik aan het mailen ben met omroep LLiNK, uitgeverij Kosmos, productiemaatschappij Eye2Eye en Andy McDonald zelf, ga ik over drie dagen met vakantie en moet er nog van alles af.

Ik heb over vakantie een theorie. Ik vermoed dat we eigenlijk helemaal geen vakantie nodig zouden hebben als we ons niet wekenlang in de stress werkten om alles op tijd af te krijgen zodat we weg kunnen, en bij terugkeer nog eens om de achterstand weer in te lopen. Aan de andere kant: je wilt gewoon lekker weg. Ik wel tenminste.

Ik heb dan ook besloten het mezelf makkelijk te maken en u vandaag te vertellen welke heerlijke maaltijdsalade ik gisteren gemaakt en gegeten heb. Makkelijk? Ja, want het recept hiervoor is in de prille begindagen van Eetschrijven al eens verschenen--het was ooit het vijfde stukje dat hier te lezen was. Maar dat was toen Eetschrijven nog nergens gelinkt werd en tussen de 2 en 7 bezoekers per dag had. Inmiddels zijn het er ietsje meer, en als ik wil dat dit recept inderdaad een klassieker wordt, zal ik er toch wat ruchtbaarheid aan moeten geven. Voor de duidelijkheid, heren TV-koks: dit is géén vrijbrief om ermee aan de haal te gaan!

Chicado Salad (juist: van chicken en avocado)

Nodig voor vier personen:

- 2 gerookte kipfilets
- 3 rijpe maar beslist nog stevige avocado's
- 200 g gerookt ontbijtspek
- ca. 250 g eikenbladsla (eventueel melange uit een gemakszak)
- verse dille
- olijfolie
- walnotenolie

Bak de reepjes spek in een flinke drup olijfolie uit tot knapperig, neem uit de pan en laat wat afkoelen. Snijd de avocado's in vieren, verwijder de pit, pel ze en snij ze in blokjes. Snijd ook de kipfilets in dunne reepjes. Snijd het gebakken spek klein en meng dit samen met de avocado en de kip in een kom.

Leg in vier diepe borden een bedje eikenbladsla, aan de randen hoger dan in het midden. Schep in het midden het mengsel uit de kom. Druppel er walnotenolie over en bestrooi rijkelijk met gehakte dille.

Bij dit feest van noot- en rooksmaken is een op eik gerijpte chardonnay fantastisch.

5 Comments:

  • At 27 augustus 2007 om 18:31, Anonymous Chris said…

    Eigenlijk dus een beetje je BLA van 17 juli, maar dan zonder de boterhammen...
    (en dus m.i. ook lekker in een wrapje).
    Fijne vakantie! Blog je door of moet ik nu afkicken?
    Ach, ik koop gewoon het boek van Andy...

     
  • At 27 augustus 2007 om 21:50, Anonymous Anoniem said…

    moet je doen chris! kan je es wat lekkers eten!

     
  • At 27 augustus 2007 om 22:30, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ja, Ano, eindelijk eens wat lekkers eten: daar is Chris vast aan toe! :-D Eet je zelf wel goed?

    Chris, in principe blog ik door--maar niet elke werkdag. Het is allemaal een beetje afhankelijk van de WiFí-mogelijkheden van dag tot dag. Laat 't boek van Andy dus maar staan... tenzij je 't heel graag wilt hebben, natuurlijk.

     
  • At 28 augustus 2007 om 13:01, Anonymous Chris said…

    In Italië viel het erg tegen. Manlief heeft een uur rondgereden met laptop op schoot, zoekend naar verbindingen. Analoog ja, dat lukte wel, maar ja, wie heeft dat nou tegenwoordig op z'n laptopje?

    En voor anoniem (waarom nou weer anoniem?): Er zullen vast wel lekkere recepten in het boek staan, maar die kan ik ook op internet vinden ;-) Bijvoorbeeld hier of op mijn andere favoriete pagina's...

     
  • At 28 augustus 2007 om 14:48, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Chris, In Canada (waar ik dus heen ga) valt dat erg mee, behalve natuurlijk als ik echt midden in de woeste natuur zit (waar ik wel hoop de nodige tijd door te brengen). Kijk maar eens in de archieven van september en oktober 2006 hoe ik het toen heb gedaan. Vanuit Italië heb ik het tot nog toe nooit hoeven proberen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home