Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 juli 2007

Vliegend fruit

Het gaat niet goed met AH. De supermarktgigant heeft kennelijk problemen met zijn distributie en het gevolg is dat de klant regelmatig mis grijpt. Of het daaraan lag dat ik bij mijn lokale vestiging tot nu toe vergeefs naar Hollandse frambozen zocht, weet ik niet. Wel weet ik dat mijn favoriete fruit er eergisteren ineens lag. Dat kwam goed uit: gisteren was mijn geliefde G. jarig en wat rood fruit maakt de ontbijttafel altijd feestelijk--net als het roerei, de bubbels, de croissants en de amber oolong in de theepot.

Natuurlijk kijk je middenin het seizoen voor vaderlandse frambozen niet waar de vruchtjes vandaan komen vóór je ze in je karretje legt. Je moet wel gek zijn om ze rond deze tijd nog uit Spanje of Marokko te laten komen.

Daar kwamen ze dan ook niet vandaan, zag ik bij thuiskomst. AH was het lekkers voor de verandering nog maar wat verder van huis gaan halen. Waarom? Geen idee. Maar ik heb hier toch wel een heel raar gevoel over. Dit surrealisme grenst aan het asociale, het heeft niets met maatschappelijk verantwoord ondernemen te maken en is een schoolvoorbeeld van hoe een marktleider zich in deze tijd niet hoort te gedragen. Dat wordt het zoveelste mailtje naar AH.

Er zijn nog frambozen over en het minste dat ik kan doen is ze opeten. Ik ga er dus vanavond maar eens een toetje mee maken. Als het lukt, krijgt u morgen het recept.

7 Comments:

  • At 26 juli 2007 om 13:05, Anonymous edith said…

    Ik ben benieuwd naar hun reactie. En gefeli alsnog met G. Het is een goede tijd om jarig te zijn ;-)

     
  • At 26 juli 2007 om 14:29, Blogger Gabriella said…

    Hoi, hoi,

    Ik heb je blog toevallig gevonden.
    Wat een leuke blog heb je! Erg interesante verhalen.


    Groetjes,
    Gabriella
    www.gabriellaskeuken.blogspot.com

     
  • At 26 juli 2007 om 23:26, Anonymous Anoniem said…

    En dan, ik dacht 2 euro 80 voor 150 gram? Thuis in mijn nederig moestuintje oogst ik juttezakken vol.

    Joep van de Kaas

     
  • At 27 juli 2007 om 09:06, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dank je, Edith, dat klinkt als ervaringsdeskundigheid (en dat blijkt het ook te zijn, zie ik na een blik in jouw digitale keuken). Benieuwd naar AH's reactie ben ik ook, maar Gé Happe heeft nog niet van zich laten horen.

    Joep, die prijs is inderdaad ook heel pittig. Logisch natuurlijk als je ze van zo ver invliegt. Niet dat Hollandse frambozen goedkoper zijn; ook die leggen natuurlijk een lange weg af via een complex distributiesysteem. Plukken uit eigen tuin is uiteraard in alle opzichten een stuk beter, al was het alleen maar omdat je veel rijper kunt plukken en dus ook veel meer smaak oogst.

    Gabriella, leuk dat je even bent komen kijken. Ik ben natuurlijk ook even in jouw keuken gaan snuffelen, leuk! Ik ben gek op de Hongaarse keuken en ik bedenk dat ik het hier ooit alleen maar over szekely gulyas heb gehad. Daar moet ik maar eens iets aan doen.

     
  • At 27 juli 2007 om 17:42, Anonymous Chris said…

    Toch raar he? Ik heb vandaag bij iedere iedere groentekar/kraam/tent/zaak waar ik langskwam op de bakjes frambozen gekeken. Allemaal Hollandse frambozen. En ook nog best wel voor schappelijke prijzen; 2 bakjes voor nog geen 3 euro.
    Ik verheug me meer op de bramen die binnenkort weer te plukken zijn, want die vind ik toch lekkerder. Het zijn er dit jaar veeeeel!

     
  • At 28 juli 2007 om 12:24, Anonymous ellen said…

    Tot mijn verbazing lagen bij "onze" AH gisteren doosjes frambozen uit USA en doosjes uit Holland in het schap. Voor dezelfde prijs!!! Dat geeft te denken. Betaal ik als ik de Hollandse koop dan ook mee aan de import van de USA frambozen? Gekker moet het toch niet worden. Ik kocht de Hollandse en ze waren heerlijk, maar het blijft eigenaardig, ik voel me als consument toch een beetje getild.

     
  • At 13 augustus 2007 om 13:48, Blogger Wendy said…

    Dit kreeg ik terug op mijn reactie aan Albert Heijn:

    Geachte mevrouw [],

    Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij hebben uw bevindingen en opmerkingen
    middels een rapportage onder de aandacht van de verantwoordelijke managers
    gebracht. Op deze manier kunnen reacties vanuit de klantenkring bij de
    evaluaties worden betrokken.

    Met vriendelijke groet,
    Albert Heijn Klantenservice

    Onne Bakker






    Origineel bericht:

    Naam: Wendy
    E-mail adres:
    Referentie: nvt
    Onderwerp: AH Assortiment

    Uw reactie:

    Geachte heer/mevrouw,

    ik vind het ongelooflijk dat uw frambozen uit Amerika worden ingevlogen,
    terwijl het in Europa werkelijk barst van de frambozen. Wat maatschappelijk
    onverantwoord van Albert Heijn.

    Vriendelijke groet,

    Wendy

    Ontvangen: 01-08-2007

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home