Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

16 juli 2007

Vis aan zee

Ik ben eigenlijk elk jaar wel minstens één dag op het North Sea Jazz Festival te vinden. Dat wil zeggen: of ik volgend jaar weer ga, is momenteel nog de vraag, want voor het eerst voelde ik me dit jaar ernstig afgezet door een organisatie die wel heel veel kaarten wil verkopen maar niet haar zaakjes op orde heeft. Ik heb dan ook veel minder gezien dan ik gewild had. Maar dat is een ander verhaal en niet voor hier bestemd.

Het eten is op dergelijke evenementen altijd weer een verrassing en het blijft een hele kunst het eetbare tussen het oneetbare uit te vissen. De vis was mij vorig jaar meegevallen, dus die ging dit jaar in de herhaling. Vóór mij aan de kraam stond een meneer naar een lekkerbekje te wijzen en vroeg wat voor vis het was. De verkoopster keek even peinzend en sprak toen de onvergetelijke woorden: "Eh... witvis, geloof ik".

Psst, juffrouw: pangasius.

Natuurlijk zijn lekkerbekjes het lekkerst als je ze zelf maakt. Helemaal niet moeilijk. Neem filets van stevige witvis. Klop in een kom 200 gram bloem en een koffielepeltje bakpoeder met 1 ei en 25 cl bier tot een dik beslag. Roer er wat zout, wat peper en (verrassend lekker) een flinke snuif cayennepeper door. Laat even staan. Dep de vis goed droog, haal hem aan twee kanten door bloem en vervolgens door het beslag. Laat in een koekenpan 1 cm arachide-olie heet worden en frituur daarin de filets met één tegelijk aan beide kanten tot ze goudbruin zijn.

1 Comments:

  • At 16 juli 2007 om 15:43, Anonymous Chris said…

    Sinds het vertrek uit Den Haag (wat een enorme stommiteit!) niet meer naar het NSJ geweest...

    Daar wilde ik nog wel eens blijven hangen bij de kraam met oesters.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home