Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 juli 2007

Restverwerking

Zo te zien vielen mijn mosselen met Belgisch abdijbier behoorlijk in de smaak*. Goed zo! Ik vond ze zelf ook erg lekker.

Natuurlijk had iedereen die ze ook gemaakt had, net als ik kooknat met groenten erin over, en mogelijk nog een mosseltje of zes. Zonde, doodzonde om weg te gooien. Doe liever het volgende: breng het nat aan de kook, verkruimel er een blokje visbouillon in (als u, net als ik, Portugese blokjes caldo de mariscos hebt, is dat nog véél beter) en giet er een halve liter kokend water bij, laat in een braadpan een scheut olijfolie met een klont boter heet worden, laat daar per persoon 70 gram carnaroli (of vialone nano of arborio, kortom, risottorijst) in aanroosteren, draai het vuur halfhoog en schep een grote pollepels kooknat zonder groenten over de rijst. Herhaal twee- à driemaal tot de rijst bijna gaar is, schep nog een lepel vol groenten met wat vocht bij de rijst, leg er de overgebleven mosseltjes op om te warmen en laat verder gaar worden. Roer door de gare rijst nog een klontje boter en dien meteen op.

Goddelijk. En bijna gratis.

* Het is altijd wat met blogger. Eerst kreeg ik helemaal geen meldingen van reacties, daarna ging het even goed en nu blijken ze allemaal in mijn map "spam" te zijn beland. Ook dat probleem heb ik opgelost. Ik ga in de komende dagen, tussen de drukte door, nog even hier en daar antwoorden. Sorry!

1 Comments:

  • At 9 juli 2007 om 21:46, Blogger Arden said…

    Helaas .......... het overgebleven kooknat is reeds weggegooid ... oeps. Ik zal het onthouden voor de volgende keer :-).

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home