Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 juli 2007

Hallo!!! Er zijn mosselen, hoor!

Helemaal gek werden we toen het tijd was voor Hollandse Nieuwe en asperges. Maar over de mosselen, die deze week in Yerseke aan land werden gebracht, horen we niets. Niet van de receptensites, die bol staan van de peren (uit Zuid-Amerika op dit moment), de asperges (seizoen twee weken geleden geëindigd) en de reebiefstukjes ("lekker met spruitjes en cantharellen") en niet van de verzamelde Nederlandse eetschrijvers. Wij Hollanders, nota bene de producenten van wat doorgaat voor de beste mossel ter wereld, denken in overgrote meerderheid dat het seizoen pas in september begint. Niet dus! Ze zijn er! Nu! En stukken beter dan vorig jaar, weet ik sinds gisteren. Mijn geliefde G., dodelijk allergisch voor mosselen, at bij haar vader en ik zag mijn kans schoon.

Omdat onze zuiderburen wel beter weten (driekwart van de eerste 3000 ton ging linea recta naar België), at ik ze zoals de Vlamingen dat graag doen: met frietjes, zonder die idiote sausjes die je in Nederland altijd op tafel krijgt (in 99% van de gevallen uit potjes) en die bij lekkere mosselen alleen maar afleiden, en klaargemaakt met Belgisch bier (Dubbel Grimbergen om precies te zijn).

Mosselen met Belgisch abdijbier

Nodig voor 2 personen:

- 2 kg mosselen
- 1 preitje
- 2 uien
- 2 winterwortelen
- 2 takjes bleekselderij
- 2 blaadjes laurier
- 1 flesje Dubbel Grimbergen of ander Belgisch abdijbier
- versgemalen zwarte peper

Leg de mosselen in koud water en verwijder exemplaren die open blijven staan. Snijd het preitje in dunne ringen en was die goed. Was de andere groenten en snijd ze in dunne plakjes. Schenk het bier in een grote pan, zet die op uw grootste gaspit en laat aan de kook komen. Doe er dan pas eerst de groenten en dan de mosselen bij, maal er peper over, leg het deksel op de pan en laat, nog steeds op hoog vuur, weer aan de kook komen. Begint het vocht over te koken, neem dan het deksel van de pan, schud de mosselen even op, leg het deksel weer op de pan en laat op hoog vuur verder koken. Herhaal het opschudden zo vaak als nodig. Houd het vuur hoog: de mosselen moeten in de stoom staan. Als alle mosselen open zijn (dat duurt een minuutje of tien), is het gerecht klaar.

Schep de mosselen over in kleine pannetjes (verwijder dicht gebleven exemplaren) en zorg dat daar flink wat groente en vocht bij is. De eters roeren tijdens de maaltijd regelmatig door om te zorgen dat de mosselen mooi vochtig blijven. Geef er Vlaamse frieten bij (liefst zelf gesneden; Anthony Liekens, die diepvriesfrieten terecht 'niet te vreten' vindt, vertelt u hoe u die perfect maakt) en drink er hetzelfde bier bij waarin de mosselen zijn klaargemaakt.

7 Comments:

  • At 5 juli 2007 om 21:30, Blogger Arden said…

    Wow, dat klinkt lekker. Ik heb ze nog nooit met abdijbier klaar gemaakt. Ik weet al wat ik binnenkort ga eten :-). Bedankt voor het recept.

     
  • At 6 juli 2007 om 01:04, Blogger koken in de buurt said…

    Dat is idd heerlijk! Smaak lijkt beter te beklijven dan met witte wijn.
    Aan de andere kant zijn we geneigd om voor het mossel-kookwater een pretentieloos wijntje te gebruiken (want "zonde") en dat zouden we nou juist niet moeten doen. Je kan met dat kooknat the day after tenslotte nog van alles! :-)
    Lekkere variant vind ik ook met stevige rode wijn, paar plakjes peperige chorizo en een snuif cayenne.
    Mosselen zijn joepie! Komend weekend ga ik weer inslaan bij de afslag van den Oever. www.versevis.nl en misschien staat de palingroker er zaterdag ook wel.

     
  • At 6 juli 2007 om 08:47, Anonymous Chris said…

    Dit weekend! Ik heb al verlekkerd staan kijken, maar er was al het een en ander gepland voor het eten.
    Vorig jaar hebben we als test twee pannen gemaakt: een met bier en een met wijn. Ik vond zelf met wijn lekkerder.
    Volgens twee Belgische connaisseurs gebruiken ze in België geen wortelen... Is dat zo? Het is jaren geleden dat ik in België mosselen heb gegeten.

     
  • At 6 juli 2007 om 20:22, Anonymous Anoniem said…

    ooooo dit klinkt goeoeooed... ga ik binnenkort maken!

     
  • At 8 juli 2007 om 23:52, Blogger Arden said…

    We hebben de mosselen volgens jouw recept vanavond gegeten (zie ook mijn blog). HEERLIJK! Met dank voor het recept.

     
  • At 9 juli 2007 om 00:56, Blogger koken in de buurt said…

    Ha Cris,

    Maar ja, soms is het appels met peren vergelijken, qua wijn en en bier. Als bier gebruik ik een Belgische triple en ben me ook weleeens te buiten gegaan aan een Guinness.
    pnlkg

     
  • At 7 september 2012 om 21:10, Blogger Gianbattista said…

    Met een Imperator va Brand gaat het trouwens ook uitstekend.

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home