Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 juli 2007

Gezond is niet bewust is wel gezond

Over dit interview dat de NRC had met de dames Van Sluys en Ploum van het Voedingscentrum had Foodlog ook al het één en ander te zeggen. Ikzelf dacht er eveneens het mijne van.

Maar gisterenavond kwam er enkele malen een tv-spotje van het Voedingscentrum over dit logo voorbij. Ineens was ik klaarwakker en herinnerde me bovenstaande passage uit het alleen op het eerste gezicht kritische maar nooit echt doorvragende NRC-artikel. Ja, in het logo staat inderdaad "ik kies bewust", geen woord over "gezond". Maar in het spotje is het gezond vóór en gezond na. Dat blijkt te gelden voor de complete communicatie die het Voedingscentrum voert rond dit labeltje. Tel op de site maar eens het aantal keren dat het woord "gezond" voorkomt.

Dus na het bovenstaande de hergeformuleerde vraag aan het Voedingscentrum: willen ze ons nu "helpen" door op die flesjes Fruit2Day die stikvol suiker zitten een sticker te plakken die ons wijsmaakt dat ze gezond zijn?

Ik heb ze die vraag zojuist per mail gesteld. Het antwoord, las ik, kan wel twee weken op zich laten wachten.

2 Comments:

  • At 11 juli 2007 om 12:41, Anonymous jurgen said…

    Je hebt helemaal gelijk met deze kritiek.
    Ik dacht altijd, het zijn goedbedoelende mensen daar bij het voedingscentrum, de kritiek is overdreven. Tot mijn stomme verbazing zie ik op hun site een aantal kinderproducten voorbijkomen; smoeltjes en Fristi, die het goedkeuringslogo hebben. Onze kleuter vindt deze zaken best lekker maar hij krijgt ze alleen bij wijze van ongezond tussendoortje.
    Bizar of misschien moet ik weer terug naar de schoolbanken om deze nieuwe voedingsinzichten aan te leren.

     
  • At 12 juli 2007 om 19:19, Anonymous Jetty said…

    Wat een takkewijven zeg met hun "Ik heb drie kinderen en ik kook altijd". Pfff, daar ren je toch spontaan van naar de snackbar?

    Een half jaar eetschrijvertje lezen heeft meer goeds gedaan voor mijn eetgewoonten dan al die voedingscentrumzooi.

    Jetty (één van die mensen die volle melk drinkt)

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home