Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 juli 2007

De zaak Fruit2Day

Hoe zat het ook weer? De NRC vroeg de dames Van Sluys en Ploum van het Voedingscentrum waarom de consument 'geholpen' werd door op flesjes Fruit2Day een sticker 'gezonde keuze' te plakken. En de dames antwoordden: "Het is 'bewuste keuze'". Flauw, vond Eetschrijver, want in de hele communicatie rondom dat logo staat 'gezond' centraal. Voedingscentrum, hoe zit dat?

Het Voedingscentrum had verrassend weinig tijd nodig om te antwoorden: "Het Voedingscentrum is voor vers fruit. De aanbeveling is twee stuks fruit per dag eten. Eén portie fruit kan vervangen worden door vruchtensap (bevat vitamine C, foliumzuur en vezels). De suiker die in vruchtensap zit, is suiker die van nature voorkomt. Deze leveren dan ook dezelfde calorieën.

De sticker met het ‘ik kies bewust’ logo wordt niet door het Voedingscentrum geplakt. De criteria voor de sticker kunt u vinden bij de Stichting Ik kies bewust"
.

Om met dat laatste te beginnen: het Voedingscentrum heeft natuurlijk wel degelijk het nodige met die sticker te maken--en anders hadden beide dames gewoon moeten zeggen: "Wij plakken die sticker helemaal niet". Ik Kies Bewust is echter een stichting gerund door o.a. Unilever, Friesland Foods, Campina en... het Voedingscentrum. Beetje flauw dus.

Zal ik het dan maar doen? Die IKB-sticker zit helemaal niet op Fruit2Day. De NRC, beide dames en ik hebben ons laten foppen door iets wat er bedrieglijk veel op lijkt, maar het vinkje vertelt je in dit geval dat in het flesje 100% van uw dagelijkse behoefte aan fruit zit. Niks bewust!

Omdat je voor de wetenschap iets over moet hebben, heb ik in de supermarkt maar eens twee flesjes Fruit2Day gekocht. Op de site van Hero word je namelijk niets wijzer: ze beloven je de ingrediënten en de voedingswaarde, maar je krijgt alleen dat laatste. Met reden, zo blijkt, want in het door mij aangeschafte Fruit2Day Framboos Druif zit in de eerste plaats appelsap uit concentraat (37%), gepureerde appel (16%) en gepureerde banaan (14%). Na op die manier tweederde van het flesje met appel en banaan gevuld te hebben, kon er 12% druivensap uit concentraat en 8% frambozenpuree vanaf. Nog eens 12% is perenpuree, de overige 1% bestaat uit "natuurlijk aroma". De "echte stukjes fruit" die het etiket belooft, vind je in de inhoudsopgave niet terug.

Desondanks: waarom is Fruit2Day eigenlijk geen bewuste keuze? Het lijkt me aanzienlijk verantwoorder dan een groot aantal producten die het logo wél mogen voeren, zoals al die sauzen van Calvé en de Remia Fritessaus Classic. Laat me raden: omdat Hero als merk niet mee mag doen? Het lijkt er wel op.

Toch nog maar even terug naar beide geïnterviewde dames: die mogen in het vervolg niet meer zo flauw doen. Als de stichting waarin het VC zelf zitting heeft vertelt dat bewust kiezen een zaak is van gezondheid, moeten ze tegen de pers niet zeuren dat er 'bewust' staat en niet 'gezond'. Eerlijk over eten, mensen. Maak dat nou eens waar!

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home