Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 juli 2007

De scheepskok

Vandaag weer een dagje koken op locatie. Om precies te zijn in de kombuis van een zeiljacht van 15 meter, in het kader van een reportage voor het sponsored magazine Blister. Altijd weer even wat anders, niet alleen vanwege de straffe wind vandaag (we lagen gelukkig gewoon afgemeerd) maar natuurlijk vooral vanwege de beperkte faciliteiten. Eén gasoventje met alleen de standen "hoog" en "laag", twee gaspitjes en ongeveer één vierkante meter werkblad. Opdracht: drie gangen.

Het is prima gegaan, hoor, wat dacht u! Vooral het dessert was een groot succes: chocolademousse met saffraancoulis. Een heel verrassende en buitengewoon lekkere combinatie van smaken. Helaas heb ik de foto's nog niet, maar die komen binnenkort ik heb er zelf maar snel even één gemaakt.

Voor de chocolademousse heb ik me gebaseerd op het recept van medeblogger Jop Brocker (die ik nog even netjes om toestemming voor de publicatie zal vragen). De saffraancoulis was mijn eigen idee. Die gaat simpelweg als volgt:

Saffraancoulis

Nodig:
- ca. 150 ml slagroom
- 2 envelopjes saffraan
- 1 theelepel witte basterdsuiker

Doe 100 ml slagroom in een steelpannetje met de suiker en de saffraan. Laat op hoog vuur tot ongeveer een kwart inkoken; af en toe roeren. Laat tot lauwwarm afkoelen en roer er nog wat room bij tot de gewenste dikte is bereikt. Schep met een ijsschep een bolletje chocolademousse op een dessertbordje en trek er één eetlepel saffraansaus omheen.

1 Comments:

  • At 10 maart 2010 om 12:46, Anonymous Yvon said…

    Het was even zoeken maar ik neem het recept mee. Kwam op trefwoord chocolade meer leuke dingen tegen (met chili)dus dessertinspiratie genoeg voorlopig.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home