Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 juli 2007

De hele caravan vol brood dan maar?

.
De BN'er van de maand in AllerHande is deze keer Floortje Dessing, toch wel iemand die wat van de wereld gezien (en vermoedelijk geproefd) heeft. Des te verbazender is bovenstaand statement dat AH uit haar mond optekende: ik weet niet hoe het met u is, maar na de meeste buitenlandse reizen moet ik altijd weer even wennen aan de slappe en smakeloze baksels die in Nederland bij afbakker of supermarkt vandaan komen. Dit weekend zit ik bijvoorbeeld in Duitsland en ik verheug me al op de knisperverse broodjes bij het ontbijt (Duitsers vinden brood van een dag oud al een gruwel, Nederlanders slaan het rustig voor de hele week in).

Ik moet eens even nadenken waar het lekkerste brood te vinden is. Wat mij betreft alvast beslist niet in Nederland!

7 Comments:

  • At 18 juli 2007 om 22:08, Blogger Cara said…

    Ongelofelijk inderdaad. Ik vind het Nederlandse brood altijd maar slappe hap. Probeer je er een beetje fatsoenlijke pate op te smeren, dan trek je er zo een gat in.
    Een van de zaken waar ik me altijd op verheug als ik naar mijn Zwitserse tante ga is het heerlijk knapperige 'graues brot'. Die superdikke korst, 's ochtends vroeg als hij nog lichtjes warm van de bakker komt... mmmmm! En dan lekker zelf een dikke plak afsnijden. Reepje Appenzeller kaas erbij, veel gelukkiger kun je me niet maken.

     
  • At 18 juli 2007 om 22:48, Anonymous Brigitte said…

    Biologisch brood is natuurlijk geen slappe hap, integendeel, het is lekker stevig, en al helemaal het zuurdesembrood. Ik ga te weinig op vakantie om te weten wat ik zou missen, maar brood...., ik kan het niet geloven.

     
  • At 19 juli 2007 om 09:24, Anonymous garfan said…

    Over een paar weken zit ik in Toscane. Verheug me op het Toscaanse brood en de gerechten waarin dat brood wordt verwerkt.

     
  • At 19 juli 2007 om 09:53, Anonymous MetaBool said…

    Floortje Dessing heeft nog nooit Mischbrot gegeten, over Duitse bakkerskunst gesproken. Dan kun je flinterdun snijden en dan valt een boterham nog niet uit elkaar. Probeer dat eens met het gemiddelde Nederlandse supermarktbrood.

     
  • At 19 juli 2007 om 20:25, Blogger Cara said…

    Ik vind het altijd maar typisch met dat nederlandse brood: wat ik ook doe als ik zelf bak, ik heb altijd een stuk steviger brood dan de supermarkt. Zelfs het als 'super-luchtig' omschreven no-knead-bread is nog een stuk steviger dan de flups uit de supermarkt of van de gemiddelde bakker. Dan vraag ik me altijd af wat die kerels er in stoppen...

     
  • At 23 juli 2007 om 13:09, Anonymous Anoniem said…

    ik vind dat floortje gelijk heeft. In het buitenland is brood vaak wit. Ook lekker, maar ik krijg altijd snel weer zin in volkoren. Vooral het brood van de natuurwinkel, daar kan niks tegen op.

     
  • At 23 juli 2007 om 22:36, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ik vind het een beetje kort door de bocht om de smaak en textuur van brood louter op "volkoren of niet" terug te voeren. Bovendien klopt het niet. Er is in diverse buitenlanden vaak net zo veel volkorenbrood als bij ons--alleen niet in de horeca, ook al net als bij ons.

    Maar om nou te roepen dat het Nederlandse brood zo superieur is--nou nee, dat dacht ik toch echt niet. En al zeker niet dat wij het "enige land" zijn met knapperig brood. Als je knapperig brood ergens met een kaarsje moet zoeken, is het hier...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home