Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 februari 2007

AH: "Komkommer niet gezond"

"Jantje, als je je frietjes niet opeet, krijg je geen komkommer!". Zo ziet verantwoord ouderschap eruit als we de nieuwe Allerhande moeten geloven. Die is dit keer dubbeldik omdat Albert Heijn een heleboel kwijt wil over zijn nieuwe label voor gezonde voeding, de klavertjes.

En let wel, je kunt nog schrikken van wat er gezond is en wat niet. Op pagina 87 staat een quizje waarmee je zélf van de ene verbazing in de andere kunt rollen. Van een kleine twee dozijn artikelen mag je zelf raden of ze gezond zijn of niet. De uitslag:




Nou, dat weet u dus ook alweer: Belgische frietjes, pizza en chickenwings zijn gezond, tomaten, komkommer en sap van rode grapefruit kunt u beter laten staan. Wat nu? Gelooft u dat niet? Hè toch! En ik maar denken dat ik als enige zo cynisch was.

Alle gekheid op een stokje: beter kon AH de absurditeit van dit systeem niet aantonen. Het schijnt bovendien te zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Voedingscentrum. Eerlijk over eten, zeggen ze daar zelf. Ik neig onderhand meer naar "eerlijk overeten".

Wat zou Minister Hoogervorst daar nou van vinden? Tijd dat er eens wat Kamervragen worden gesteld over dat Voedingscentrum. En laten ze zich dan meteen eens buigen over dit soort bedrieglijke (laat ik het netjes houden) labeltjes.

P.S. Ook bruinbrood staat in de opgavenlijst, maar of dat gezond is mogen we niet weten. Mogelijk is AH daar nog over aan het brainstormen. Ik vermoed dat ze neigen naar "ongezond".

5 Comments:

  • At 5 februari 2007 om 14:15, Blogger Unknown said…

    Ik was ook licht verbaasd toen ik op de AH huismerk pizza quattro formaggi een klavertje trof... Van alle pizza's die ik kan bedenken is, denk ik, alleen de pizza shoarma (met een bak knoflooksaus) nog ongezonder.

    Zijn de consumenten nou echt zo achterlijk dat ze dit niet doorzien?

     
  • At 5 februari 2007 om 20:25, Anonymous Anoniem said…

    Oh gelukkig! Ik dacht dat ik de enige was die zich heeft verbaasd over "de test"...
    Ik neem nog maar een tomaatje. Is m.i. toch wel gezonder dan chickenwings.

     
  • At 5 februari 2007 om 22:33, Anonymous Anoniem said…

    Ik word wat moe van AH onderhand, alsof wij louter uit debielen bestaan die niet weten wat gezond is. Schooljuf AH laat ons d.m.v de klavertjes weten of we wel of niet goed bezig zijn (al zet ik daar, en velen met mij, dus de nodige vraagtekens bij) Laatst kregen wij zelfs een heus klavertje 4 in een doosje mee naar huis na het afrekenen bij de kassa. Die kunnen we dan zelf in een bakje met aarde gaan zaaien......Het moet niet gekker worden. Straks krijgt iedere klant nog een zgn. "buddy" tijdens het boodschappen doen. Iemand die tijdens het winkelen meeloopt en oplet wat jij in je karretje stopt. Belerend gedoe van AH, ik ga er heen voor bepaalde boodschappen maar over mijn gezondheid beslis ik zelf wel.
    Afz: Jenny van kookpuntweblog

     
  • At 13 februari 2007 om 15:10, Anonymous Anoniem said…

    Ik ben het helemaal eens met deze kritiek op de klavertjes. Ongelooflijk. Het systeem klopt overduidelijk niet. De medewerking van het voedingscentrum is nog minder te geloven.
    Vuursteentje

     
  • At 6 november 2007 om 11:18, Anonymous Anoniem said…

    Het voedingscentrum wordt geleid door een ex unilever dame en is een onderonsje van voedingsproducenten. Vorige jaar gaven ze de gezondsheids prijs aan Aviko patat die 30% minder vet is, die overige 70% maakt niet meer uit.

    Het is een grote, vuile cover-up. Als je minder suiker en vet dan vergelijkbare producten erinstopt, dan krijg je een misleidend GEZOND label. Je zou natuurlijk alleen een label moeten krijgen als er GEEN troep inzit. Ik citeer (kapitalen door mij)

    Het logo ‘Ik Kies Bewust’ moet consumenten helpen om gezond te kiezen. Producten met het logo bevatten IN HUN SOORT weinig suiker, zout, transvet en verzadigd vet. Aan zuiveldranken met ‘Ik Kies Bewust’ kan wel suiker zijn toegevoegd, maar minder dan in VERGELIJKBARE producten. Ook bevatten producten met het logo soms meer voedingsvezels en minder calorieën. Pasta of rijst met ‘Ik Kies Bewust’ erop bevat bijvoorbeeld meer vezel dan gemiddeld.

    Een schandelijke desinformatiecampagne van fabrikanten op kosten van de belastingbetaler.

    Geen journalist die daar iets van zegt (op de keuringsdienst van waarde na)!

    Dit soort zaken zou moeten aangepakt worden door de etiketteringswet!

     

Een reactie posten

<< Home